Czech English French Spanish Turkish
Jste zde: DomůNaše cestyPo železnici k půlměsíci
Chyba
Oznámení
  • Change the permission for all the folders to 777

Po železnici k půlměsíci

logo cesty Po železnici k půlměsíciTaky by vás zajímalo, jestli v Turecku jedí turecký med po kilech? Proto, abychom to zjistili a k tomu zažili i nějaká jiná dobrodružství, vypravili jsme se dolů na jih. Do zemí hor, krásné přírody, milých lidí, antických památek a tureckého medu.

Kudy jsme jeli

Pro cestu do Turecka jsme zvolili opravdu dobrodružnou variantu dopravy. V každé zemi jsme používali pouze levné vnitrostátní vlaky a hranice jsme přecházeli pěšky. Až do Athén to bylo celkem 26 vlaků. Čechy a Slovensko jsme projeli v noci bez větších problémů. Na hranicích s Maďarskem jsme museli utíkat po polní cestě a ilegálně přeskočit hraniční závoru, abychom stihli další přípoj. Hranice do Rumunska jsme už překonali vcelku normálně, stopem. Rumunské osobáčky stály za to a my jsme si udělali první pauzu na cestě. Týdenní trek v pohoří Retezat byl díky mlze a nakonec i sněhu docela velkým dobrodružstvím. Abychom se rychle dohřáli naskočili jsme do dalších vlaků a přes bulharskou Sofii zamířili až k moři do Řecka. Následovala další týdenní pauza a výstup na zasněžený Olymp. Noční expres nás pak zavezl přímo do rozpálených Athén. V přístavu už na nás čekala loď. Noční cesta přes moře skončila ranním vyloděním na úžasném řeckém ostrově Kalymnos. Při lezení po vápencových skalách a tůrách po ostrově nám tu docela příjemně utekl celý měsíc. Bylo na čase znovu zvednout kotvy a lodí se dopravit na ostrov Kos a odtud už další bárkou do tureckého přístavu Bodrum. Pro cestování po turecké riviéřě jsme nejprve zvolili autobusy (vlak tu nejezdí). Rychle nás však přestalo bavit platit drahé jízdné a tak jsme zkusili stopovat. Kupodivu to bez problémů šlo i v naší početné skupince. Nejzajímavější místa pobřeží jsme si pak procházeli pěšky po Lycijské stezce. Stopem a pěšky jsme se tak dostali až do Antálye a blízké lezecké oblasti Geyikbayiri. V úžasné přátelské atmosféře místního lezeckého kempu, ve společnosti nových kamarádů, jsme oslavili Vánoce i Nový rok. Při lezení na sluncem prohřátých skalách nám rychle utekl celý měsíc a my jsme se museli s místním rájem rozloučit. Přestopovat 150 km na sever na první vlakové nádraží byla hračka. Ráno jsme stáli na rozpálené silničce a odpoledne v závějích po kolena na nádraží v Burduru. Noční rychlík nas zavezl do Istambulu, kde jsme si koupili jízdenku do Bratislavy. Cesta v mezinárodních vlacích byla o poznání pohodlnější než cesta osobními vlaky, ale také více než dvakrát tak drahá. Znovu projíždíme Sofii, trávíme bezesnou noc na Bělehradském nádraží (ujel nám přípoj) a nakonec v Bratislavě přestupujeme na vlak do Čech a s levnou jízdenkou SoNe+ dojíždíme do Prahy a domů.

Fotky z cesty

Všechny náhledy

Weblog z cesty

28. 9. 2007

Poslední tichý večer doma. Za okny pozoruji stovky světel, poslouchám šumění větru. Příchutˇ tajemství a dálek, která nás při balení provázela několik posledních dní se náhle vytratila a v duši se usadil podivný smutek. Vím, zítra až vstanem bude srdce zas naplno bušit v očekávání velké cesty. Tedˇ ale potmě sedím a smutně pozoruji noční scenérii světel a mraků. Kamna příjemně hřejí do zad, cítím se nesmírně unavený. Na několik měsíců opustíme naše místo, náš domov, abychom prožívali dobrodružství, starosti a radosti, které nám přinese cesta. Budeme pořád spolu, to je ten pravý domov, atˇ je člověk kdekoli. Naše místo nám ale přesto bude chybět. Bude s námi cestovat v našem srdci a často na něj budeme myslet. Na konci cesty budeme štˇastní, že se vracíme. K našemu místu, které nám bude zase o kus bližší.

6. 10. 2007

Tak jsme se dočkali. Po týdnu v Suchém Dole, kde ještě proběhly poslední přípravy a zařizování, cpeme znovu všechny věci do batohů, aby nás Martin v sedm odvezl na noční vlak do Čadce. Vysněná cesta se stává skutečností. Loučení, trocha smutku, mísící se s radostí i očekáváním. Jedeme!

Poděkování

• Jítě, Martinovi a Jonášovi ze Suchého Dola za obrovskou pomoc při závěrečných přípravách cesty
  • našim rodičům za podporu a trpělivost
  • Zuleye, Rabii a Muratovi za úžasný čas v Climber's garden
  • Milimu, Burgu, Muratovi, Alperovi, Ricovi, Ceren a dalším za příjemnou společnost
  • všem turkům, kteří nás svezli autem, ubytovali nebo pohostili čajem

Ke stažení

Film

Krátký film z našeho výstupu na Olymp si můžete stáhnout v sekci Videa.

Slovníček

Není špatné se na cesty vybavit pár slovíčky a frázemi. Pozdrav v místním jazyce vám leckde otevře dveře i srdce lidí. Proto jsme sestavili malý Anglicko - Turecký slovník. Můžete si jej stáhnout.

Zvuky cesty

Přehrát nebo stáhnout si můžete také několik mp3 s nahrávkami zvuků z cesty.

28. října 07 v 11:30

Řecká hudba. Nahráno na ulici při nedělní oslavě.

Soubor: ckpulmesici003.mp3

Velikost:155 kB

28. října 07 v 10:07

Malá zvuková ukázka z řecké mše.

Soubor: ckpulmesici002.mp3

Velikost:69 kB

07. října 07 v 16:44

Jak se na maďarském nádraží dozvědět, že přijíždí váš vlak? Třeba z tohoto hlášení. Popravdě, my jsme to nedokázali.

Soubor: ckpulmesici001.mp3

Velikost:15 kB

Tip: Pro přehrání audia přímo v prohlížeči klikněte na odkaz s názvem souboru. Pro uložení audia do vašeho počítače, klikněte na odkaz s názvem souboru pravým tlačítkem myši a v nabídce vyberte možnost "Uložit odkaz jako".

Na kolik to všechno přišlo?

Pro ty, kteří mají pocit, že cestování s dětmi je pro ně finančně nedostupné, připojíme pár čísel.

Celkem nás cesta stála 52.000,- Kč (to je 13.000,- Kč na jeden měsíc).

Z toho bylo:

• 27.650,- Kč - cestovní náklady (vlaky, lodě, autobusy)
  • 1.500,- Kč - cestovní zdravotní pojištění
  • 22.850,- Kč - jídlo a jiné výdaje

Nejnovější články

Další malá kapka
23 zář 2015 18:57 - KatkaDalší malá kapka

Kluci připravují balíčky s pastelkami, bloky, omalovánkami a hrami pro děti z Bělé pod Be [ ... ]

Rozvzpomínání
02 srp 2015 21:03 - Katka

Když přijdete o auto i o stan, otevřou se vám nové možnosti. Byly tady pořád, jen jsme na [ ... ]

Gejk 2015 highline carneval
19 úno 2015 06:35 - AliGejk 2015 highline carneval

Lyžaři si užívají sněhu, lezci prohřáté skály a někdo má zase rád kolem sebe hodně  [ ... ]

Zachraňte Gejk
08 úno 2015 18:01 - AliZachraňte Gejk

Světoznámá lezecká oblast na jihu Turecka je v ohrožení. Hrozí jí úplné zničení. Pomo [ ... ]